Inspiration til

sunde

madpakker til børn

Synes du det kan være en udfordring at lave sunde madpakker til børn? I dette blogindlæg får du en masse inspiration til farvrige madpakker, der kan give din barn en masse ny energi. Derudover, hvordan du kan give din barn lysten til madpakkerne.

Frustrationer blandt forældre

Mange forældre finder det svært at lave en madpakke som både er sund og vækker begejstring hos barnet. Barnet kan ofte være viljefast, når først han/hun har fastlagt at grøntsager og frugt ikke hører hjemme i madpakken. En undersøgelse fra XX påviser, at 30% af forældre vælger ofte eller nogle gange at frasortere frugt og grønsager i barnets madpakke. 

Undersøgelse fra XX, 2020 

Hver anden forældre oplever, at deres børn er fast besluttet på, at alt der indeholder frugt og grøntsager ikke smager godt. Børnenes kræsne madvaner inden for sundt mad kan skabe frustatrioner hos forældrene, og mange oplever at madpakken ikke bliver spist op i vuggetuen, børnehaven og skolen. 

5 tips til barnets begejstring for sund mad

Kostekspert XX fra XX har fundet på 5 tips, som  kan give dit barn lysten til nærende indhold i madpakken. Nogle tips som forældre kan bruge i hverdagen, hvor hverdagstimerne kan være begrænset.

Lidt om XXs baggrund som kost ekspert

– Hun har en kandidatgrad inden for kost og livstil

– XX har tidligere forsket i børns ernæringsmæssige behov

– XX har skrevet bogen “Livsstil og børnskost” i 2018

Tip 1: Gør det sjovt

Det er vigtigt at gøre maden sjov overfor dit barn, da det skaber spænding og begejstring, når madpakken åbnes. Du kan for eksempel skære grøntsager og frugten ud i sjove figur, som ligner dyr. Barnet forbinder således maden med leg og fantasi.

Tip 2: Vær kreativ

Det er vigtigt, at du er kreativ, når du laver madpakkerne. Mad som barnet har smagt før kan barnet huske og forbinder det med en negativ situation, hvor han/hun måske blev “tvunget” til at spise det. Så vær kreativ og find på nogle nye madretter, som kan blive til en positiv oplevelse for barnet.

Tip 3: Pak det ind

Nogle gange kan det være nødvendigt at pakke maden ind for meget viljefaste og kræsne børn. Du kan for eksempel lave nogle madretter, hvor grøntsagerne ikke er synlige for barnet. 

Tip 4: Benyt milde smage

Børn kan sommetider have nogle meget stærke smagssanser sammenlignet med voksne, hvorfor de ofte ikke kan lide mad, som smager af for meget. Du kan derfor med fordel benytte dig af grøntsager og frugt såsom gulerødder, agurk, spinat, æble, jordbær, vandmelon, som har milde og søde smage.

Tip 5: Start småt 

Du skal starte småt, når du inddrager frugt og grøntsager i dit barns madpakke, så barnet ikke bliver for overvældet. Byg løbende mere og mere sunde madpakker til dit barn men start i et roligt tempo.

Mangler du nogle opskrifter, som kan opfylde XX gode tips, så tvivl ikke med at læse XXs inspirerende opskrifter til børnemadpakker under afsnittet “Opskrifter til nemme børnemadpakker”, som indeholder op til XX gr. frugt og grøntsager pr. madpakke.

Lav en snackboks 

Problemet med børn der fravælger sund mad kan ofte bunde i, at de vil være selvstændige og ikke vil have de voksne skal bestemme, hvad de indtager af mad. Derfor kan forældre med fordel lave snackbokse til deres børn, som indeholder forskellige sunde snacks. Forældre kan dermed imødekomme sit barns behov for selvstændighed ved at give dem forskellige valgmuligheder.

Ideer til snackboks

1. Skær ét styk valgfrit frugt ud i små stykker . For eksempel: æble, pærer, banan, madarin, vandmelon.

2. Vælg 1-2 grønsager og skær disse ud i stave. For eksempel: Gulerødder, agurk, broccoli, rødpeber. 

3. Tilføj 2 poser af for eksempel rosiner, dadler, figenstænger, nødder. 

4. Tilføj små fuldkornsprodukter såsom ristet rugbrødchips, knækbrød, fuldkornsboller. 

Opskrifter til nemme børnmadpakker

Mangler du nogle ideer til sunde, lækre og indbydende madpakker til dit barn? Så prøv disse inspirerende opskrifter, som indeholder et hav af farver, smage og dufte.

Tag dit barn med i køkkenet

En undersøgelse fra XX påpeger at børn som deltager i madlavningen er mere medgørlig til at afprøve nye smage. Desuden påviser undersøgelsen, at børn der hjælper deres forældre i køkkenet er mindre tilbøjelige til at blive kræsne fremadrettet. 93% af børn som er opvokset med at hjælpe deres forældre med madlavningen udvikler ikke fobi for anderledes smage og dufte i forhold til mad. 

“Undersøgelsen påviste, at 93% af danske børn, som har deltaget i madlavning i hjemmet igennem barnets leveår har mindre tendens til at udvikle fobi for smage og dufte i forbindelse med indtagelse af mad.

Kostekspert XX fra XX

Se nedestående video udarbejdet af XX som illusterer, hvilken stemning du kan skabe med dit barn, når du inddrager dem i køkkenet når der skal laves madpakker.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Hold dig opdateret på vores nyeste madpakker, opskrifter, gårdbutiksarrangementer og meget mere